LAOS

Kort versjon:
Laos var helt fantastisk! For et land, for en natur, for et folk!! Wow! (flere bilder nederst i innlegget)

Lang versjon:
I gr (3.feb) var en utrolig dag i Chiang Rai. Det er en liten by i Nord Thailand, og var mitt stoppested fr jeg skulle videre til Chiang Khong og over Mekong elva til Houei Xai i Laos.
Leide scooter og freste rundt i byen. Beskte et par templer og spiste p en lokal restaurant hvor jeg fikk mange rare og leende blikk mot meg. De er nok ikke s vant til hye utenlandske folk p i denne byen :)

Dagen i dag (4.feb) startet tidlig, var oppe halv 7 og spiste frokost p hotellet. Deretter mtte jeg leie en svr van til kjre meg fra Chiang Rai til Chiang Khong, det fantes visst ikke taxier i denne byen. Sjfren var rimelig crazy, og snakket ikke no engelsk. Turen tok litt over 2 timer, og det var utrolig spennende titte ut p det lokale livet s tidlig p morgenen. Barn som er p vei til skolen, folk som jobber i riskeren, gamle damer som selger mat langs veien osv.

S til Laos, og jeg har ikke ord for beskrive hvor fantastisk dette landet er! Mens jeg skriver dette ligger jeg p en tynn madrass i et myggnett i en hytte bygget av bambus i en liten landsby p toppen av en s langt langt langt ute i jungelen i Laos. Langt fra alt man kan kalle sivilisasjon, dekning p mobil, strm, toalett, senger osvosv. Folka her er helt fantastisk lreite! Har ikke ord!!! Og for en fantastisk natur!!! WOW! Hadde mange tanker om hvordan Laos turen skulle bli, men dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle f oppleve. For sette ting litt i perspektiv for dere lesere kan jeg jo nevne at i hver landsby bor det ca. 30 familier i hver sin bambushytte. De drar avgrde tidlig p morgenen for jobbe i skogen eller i keren. Barna gr enten p skole eller de hjelper til hjemme. De er veldig fattige, og f.eks. er det mange damer som lager koster (de rekker ca. 5 stk om dagen) som de selger for under 10 kroner. Ingen har sko, og de fleste har kun 1 plagg. Men de er s utrolig bekymringsfrie, og virker glade og fornyde med det de har.

Vi fr ta det fra starten av dagen. Etter ha ankommet Laos mtte jeg etter en liten stund Syshongkham som er sjef for NCA (Kirkens ndhjelp) i provinsen Bokeo her i Laos. Vi kjrte en fantastisk 2 timers tur fra Houei Xai til en liten landsby hvor de hadde hovedkontoret sitt. Veien var grusom! Men jeg smilte fra re til re hele veien! For en opplevelse!!! Veien snirklet seg langs Mekong elva med svre huller, smale veier, tuting og spinning opp og ned utrolig bratte bakker. Jordveien ble laget for bare 3-4 r siden, s fr dette hadde de kun stier fra landsby til landsby.

S spoler vi litt fram slik at dere ikke detter av lasset her.. Etter et mte med the local staff, og et par timer til p enda heftigere jordvei, var vi fremme i frste landsby vi skulle beske. Dette var jeg alt fra forberedt p! Landsbyen p rundt 30 familier l langt oppe i fjellene i vakre Laos. Vann mtte de g langt for f tak i, og stort sett alle de voksne var ute p rismarkene for jobbe. S det var en haug av barn der, og de var nysjerrige som bare det. Hvor enn jeg gikk fulgte 20-30 barn, noen med enda et barn i et tystykke p ryggen. Kameraet var de fleste litt redde for, men det ble noen fine bilder likevell :)

Neste landsby hadde vann som ble ledet ned fra en naturlig kilde i fjellene gjennom 250 bambustrr kuttet i 2 for lage en fin renne. Denne lille "springen" mtte over nesten 200 personer dele p. Her dusjet og vasket de seg, hentet drikkevann, kokevann osv. Ogs her hadde jeg en hskare av barn i helene, noe som var s surrealistisk at jeg fortsatt ikke helt klarer forst det.

Vel fremme i den 3. landsbyen spaserte vi bortover mot huset vi skal sove i, hvor jeg ligger n. Et fantastisk bambushus, med bambusgulv, tak, vegger osv. Da jeg skulle g over veien til vannkilden til denne landsbyen, fulgte ogs n ca. 20 barn med blide og nysjerrige blikk etter meg. Jeg hadde ikke peiling p hvordan ting funket her, men bestemte meg for kjre p og satse p at jeg ikke tok heeelt feil :) Mye latter fra bde meg og alle barna ble det da jeg sto i et lite skur og vasket hele meg, mens de sto rundt alle 4 vegger s p. Tror det er ganske lenge mellom hver gang de ser en hy hvit kar. Det er visst 3 r siden sist det var noen fra "vesten" her.

Vel, jeg kunne fortsatt med intrykk og opplevelser i en altfor lang tekst, men vi runder av her. Kvelden har senket seg over landsbyen, og rundt meg hrer jeg gresshopper, og en hund eller to som bjeffer litt. Laos-folka ligger og smprater ved siden av meg, og innimellom kommer litt hosting, prating eller litt babygrt fra hyttene i nrheten. Klokka er straks 10, og alle har lagt seg.

M forresten fortelle om kvelden:
Kveldsmaten var tradisjonell Laos-mat med masse retter av forskjellige slag. Div. grnnsaker, fisk, kylling, suppe, chilisaus, og Laos-sprit som var grusom sterk. S i nesten over 2 timer satt vi 5 stk i bambushytta mens en uthulet liten del av en bambusgren fungerte som et glass som gikk p rundgang. Alt for mange runder.

N akkurat var jeg ute en tur og kikket opp? snn blei jeg stende lenge. En mer fantastisk stjernehimmel tror jeg aldri jeg ser igjen..

God natt...

Laos dag 2 (5.feb):
Fortsatt har jeg ikke ord p hvor utrolig denne opplevelsen er! I dag har vi beskt 4 landsbyer. De ligger s utrolig fantastisk til! F.eks. i bunnen av en dal langs en liten elv, eller p toppen av en s med en fantastisk utsikt. Alle er veldig fattige, men de klarer seg med det naturen og dyra de har gir.

I den siste landsbyen var det en kar som akkurat var ferdig med sitt nye hus. S selv om vi hadde spist hos hvdingen i den forrige landsbyen, og hjemmebrenten hadde gtt rundt bordet nok ganger her, mtte jeg pent takke ja da det ble dekket p gulvet nok en gang, og denne landsbyens alkohol ble sendt rundt. S var det litt forskjellige Laos-tradisjoner, som binde hyssing rundt hndleddene hans mens de sa hyggelig ting, som hper kona di fr masse barn osvosv.

Tilbake i landsbyen vi sover i, som heter Mai, tok jeg litt bilder, og deretter var det middag. For meg er alle mltider helt like, frokost, lunsj, middag, kveldsmat. Ris er det alltid nok av, og alltid 3-4 forskjellige retter laget av planter fra nromrdet, som f.eks. innmaten fra bambus eller bananblomst, eller kjtt fra hnene som vekker deg hver morra kl 6, eller egg, gris og ku som de har gende p noen jorder i nrheten. I tillegg er det aldri for tidlig eller seint for ta seg en dram. Galskap :)

Det er s mye mer fortelle, men jeg tror heller jeg legger ved noen bilder: